Informace
UMÍSTĚNÍ DÍTĚTE
(2) Dítě se umísťuje v zařízení pro děti vyžadující okamžitou pomoc
a) na základě rozhodnutí soudu,
b) na základě žádosti obecního úřadu obce s rozšířenou působností,
c) na základě žádosti zákonného zástupce dítěte, nebo
d) požádá-li o to dítě.
Požádá-li o umístění dítě starší 15. let, je Žádost o umístění a Dohoda o přijetí sepisována s nezletilým žadatelem.
Požádá-li o umístění dítě mladší 15. let, sepisuje se Žádost o umístění s nezletilým žadatelem, ale Dohoda o přijetí se sepisuje se zákonným zástupcem nebo jinou osobou odpovědnou za výchovu.
DÉLKA POBYTU
(5) Délka pobytu dítěte v zařízení pro děti vyžadující okamžitou pomoc může trvat nejdéle po dobu
a) 3 měsíců od jeho umístění do zařízení pro děti vyžadující okamžitou pomoc na základě žádosti zákonného zástupce dítěte; v případě opakované žádosti zákonného zástupce o umístění dítěte v zařízení pro děti vyžadující okamžitou pomoc může být dítě přijato do péče zařízení v délce dalších 3 měsíců jen s předchozím písemným souhlasem obecního úřadu obce s rozšířenou působností,
b) 6 měsíců, je-li dítě umístěno v zařízení pro děti vyžadující okamžitou pomoc na základě žádosti obecního úřadu obce s rozšířenou působností nebo na základě žádosti dítěte, jestliže s pobytem dítěte vyslovil souhlas rodič nebo jiná osoba odpovědná za výchovu dítěte; výjimečně lze tuto dobu prodloužit v případě, že si rodiče nebo jiné osoby odpovědné za výchovu dítěte prokazatelně upravují své poměry tak, aby mohli převzít dítě do osobní péče; celková doba nepřetržitého pobytu dítěte v zařízení nesmí přesáhnout dobu 12 měsíců,
c) stanovenou v rozhodnutí soudu o výchovném opatření podle § 13a, kterým byl nařízen pobyt dítěte v zařízení pro děti vyžadující okamžitou pomoc, nebo po dobu, po kterou trvá rozhodnutí soudu o svěření dítěte do péče zařízení pro děti vyžadující okamžitou pomoc podle § 46 zákona o rodině.
PRÁVA ŘEDITELE
(3) Ředitel zařízení pro děti vyžadující okamžitou pomoc je
a) oprávněn
1. zakázat nebo přerušit návštěvu rodičů nebo jiných osob v zařízení v případě jejich nevhodného chování, které by nepříznivě působilo na výchovu dětí, jde-li o děti umístěné v zařízení na základě rozhodnutí soudu,
2. být přítomen při otevření listovní nebo balíkové zásilky dítětem, pokud je důvodné podezření, že zásilka má z výchovného hlediska závadný obsah nebo by mohla ohrozit zdraví či bezpečnost dětí, a uschovat ji na dobu omezenou dnem propuštění dítěte ze zařízení, a provést o tom záznam do spisové dokumentace o dítěti,
3. převzít od dítěte do dočasné úschovy finanční hotovost a předměty ohrožující výchovu, zdraví či bezpečnost dětí a v odůvodněných případech i cenné předměty; písemný zápis o převzetí a jeho důvodech ověřený ředitelem, dalším odborným pracovníkem zařízení a dítětem je založen do spisové dokumentace o dítěti,
4. povolit dětem umístěným podle § 42 odst. 2 písm. b) cestovat bez dozoru mimo zařízení do místa pobytu rodičů nebo jiných fyzických osob,
5. zastoupit dítě v běžných záležitostech,
6. nařídit vyšetření dítěte, zda není pod vlivem alkoholu nebo jiné návykové látky,
vzdělávání:
Vzdělávání dětí
předškolního věku - v MŠ v přilehlém okolí, Nemojov, Dvůr Králové, Kocbeře
školního věku
- záleží při zařazení do základní školy jeho věk a schopnosti
- spolupracuje se základními školami v blízké vesnici Nemojov a ve Dvoře Králové se Základní školou Strž, Základní škola Schulzovy Sady, Základní škola Podharť.
- dítěte se specifickým plánem vzdělávání, je zařazeno do Praktické školy ve Dvoře Králové nad Labem.
děti po ukončení základní školní docházky navštěvují střední školy či učební obory v dojezdu našeho zařízení
- pokud děti již před umístěním v zařízení navštěvovala – zájem je v pokračování vzdělávání na stejné škole – využití ubytování na internátu
- vhodné z hlediska blízkosti přirozenému prostředí
Organizační struktura:
K výkonu sociálně-právní ochrany dětí je možno podávat podněty, připomínky či návrhy. Na tyto berou zaměstnanci ohledy a na následujících poradách vedení, nebo pracovníků poskytujících SPOD se jimi zabývají.
Forma podání:
· Osobně ústně – do formuláře sepíše zaměstnanec zařízení
· Písemně v tištěné podobě nebo ručně psané – předání do „schránky důvěry“ umístěné na chodbě zařízení – vybírá jednou týdně v pondělí sociální pracovnice, předá ředitelce zařízení, formulář pro podání stížnosti
· Elektroniky – prostřednictvím e-mailu
· Telefonicky- zaměstnanec zapíše jako „záznam podání…..“
· Anonymně
Stížnosti
Rozsah stížnosti k poskytování sociálně-právní ochrany:
· kvalita poskytování SPOD
· způsob poskytování SPOD
Za stížnost se považuje takové podání, které je označeno „stížnost“
Jsou evidovány ve složce „evidence stížností“ - zde je zřejmé:
· kdo stížnost podal
· kdy – datum podání stížnosti
· kým je stížnost vyřizována
· s jakým závěrem byla stížnost vyřízena – oprávněnost stížnosti
· odpověď stěžovateli: kým byla sdělena, kdy
· způsob, kterým se odpovědělo stěžovateli (ústně – do protokolu, písemně, prostřednictvím e-mailové pošty, telefonicky – zaměstnanec zapíše jako „záznam z vyřízení…)
· přijatá opatření
· lhůta k přijetí opatření vyplývající ze stížnosti
př. dítě si stěžuje, že na něj svítí slunce přes okno kvůli absenci zastínění na okně – přijaté opatření bude směřovat k instalaci konkrétního zastínění, bude určena konkrétní lhůta, do které se problém vyřeší
Anonymní stížnost:
- řeší ředitelka zařízení
- obsah stížnosti přednese na poradě vedení porady zařízení a v případě potřeby přijme potřebná opatření (záznam o projednání je součástí obsahu porady vedení)
Okruh oprávněných osob k přijímání stížností:
Stížnosti vyřizuje nadřízený zaměstnance (viz. Organizační struktura – Standard č. 6)
Příklad:
Stížnosti na činnost pracovníků poskytujících SPOD – vyřizuje vedoucí vychovatelka
Stížnost na psychologa, sociální pracovnici a vedoucí vychovatelku – vyřizuje ředitelka zařízení
Stížnost na ředitelku zařízení – vyřizuje ředitelka SOL - provozovatele
V případě, že není přítomen nadřízený pracovník, je možno předat stížnost kterémukoliv zaměstnanci, který přímo pracuje s klienty. Ten je následně povinen zapsat podání stížností do „evidence stížností“ (šanon v kanceláři sociálních pracovnic).