Léčebný program

(veškerou agendu týkající se léčebných programů zajišťuje vrchní sestra,

tel.: 499 397 542 popř.  731 441 278, email: ozdravovna.vrchni@seznam.cz)

a) Léčebný program zahrnuje:

Vstupní, kontrolní a závěrečné lékařské vyšetření, inhalace, léčebná tělesná výchova, dechová rehabilitace, rehabilitace, míčkování, dle potřeby dítěte, nácvik endogenního dýchání, klimatoterapie, aromaterapie, redukce hmotnosti, pohybové terapie např. cvičení na FLIP – FLOPU s PHYSIO GYMBALLY, na trampolíně, rotopedu atd., arteterapie, logopedie, psychoterapie, relaxační jógové cvičení aplikované hravou formou dle věku a indikací, Žilkova flétnová škola – Frolovův dýchací trenažér, děti školního věku nacvičují nosní sprchu, pravidelná zdravá výživa včetně celodenního pitného režimu.

K dispozici je také interní psycholog. Po předchozí domluvě lze absolvovat poradenské konzultace, krátkodobou terapii, diagnostická vyšetření. Péče psychologa se určena jak pro děti, tak pro jejich doprovod!

b) Komu je léčebný program určen – indikace pro přijetí dítěte k ozdravnému pobytu:

Opakovaně nemocné recidivami horních cest dýchacích a dolních cest dýchacích ( astma bronchiale, pollinosis a alergická onemocnění respiračního traktu, sinusitis chronika, dermorespirační syndrom ), nechutenství, astenie, snížená obranyschopnost organismu, neurotické potíže, enuresis, vadné držení těla, děti trpící obezitou, pobyt je možný i pro děti s bezlepkovou dietou, oslabené vlivem nepříznivého životního prostředí.

Naše ozdravovna má tři typy ozdravenské péče I., II., III.

  • I. děti zdravotně oslabené vlivem nepříznivého životního prostředí
  • II. zdravotní problémy spojené s nesprávným životním stylem
  • III. rekonvalescence nevyžadující specializovanou léčbu

 

c) Pobyt na snížení tělěsné hmotnosti

Výsledek redukce

 

Trápí Vaše dítě nadváha a posměch spolužáků? Přivezte jej k nám. Zde ho naučíme správným životním návykům, správné a pravidelné životosprávě a zdravému životnímu stylu.

 

 

 

Co jej čeká?

Po příjezdu do naší ozdravovny vyplní dotazník o svých stravovacích návycích, který je vyhodnocen zdravotní sestrou, která má na starost celý pobyt dítěte s redukcí. Pak následuje zapisování času jídel, počítání kroků, které ujde do minuty, je seznámeno s potravinovou pyramidou. Všechny rady a pomůcky k motivaci pro hubnutí jsou vyvěšeny na redukční nástěnce před jídelnou.

Každý den probíhá malá beseda o zdravém životním stylu, o energetickém příjmu a výdeji, porovnávání energetického příjmu, o druzích obezity, výpočtu BODY MASS INDEXU, o vhodné pohybové aktivitě, o nevhodné pohybové aktivitě u dětí s větší nadváhou, ústní testy ukazatele správné intenzity cvičení tj: pásmo ideálního spalování tuků 220 – věk = x ( krát 0,6 – 0,8 ), hodnocení tabulky chůze, CD s veselou programovou hrou „ o špatných a dobrých potravinách“.

Náš redukční program využívá zásad léčby obezity :

  • I. nízkoenergetickou stravu s omezením tuku
  • II. pohybovou aktivitu
  • III. úpravu jídelních a pohybových návyků

Zásadou léčby obezity je dostatečně silná motivace. Pro úspěšné hubnutí není rozhodující pouze změna složení stravy, ale i změna jídelního chování Vašeho dítěte. Zde například pár pravidel:

  • všímat si způsobu, jakým jíme / rychlosti jídla, vychutnávání jídla /
  • vyvarovat se nevědomého automatického pojídání stravy
  • uvědomit si momenty, které nás nutí k jídlu
  • rozlišovat pocit hladu od „chuti na dobroty“
  • při jídle nevykonávat jiné činnosti
  • jíst v klidu a vždy u jídelního stolu
  • nesnažit se za každou cenu dojídat
  • odložit příbor mezi jednotlivými sousty
  • po dojedení opustit stůl
  • připravit si plán, jak se chovat při oslavách a jak odolávat rizikovým situacím
  • uvědomte si chyby, které při jídle děláte stále dokola
  • jezte vícekrát denně, nejlépe pětkrát a poslední denní porci jezte ještě před 18. hodinou

Nezbytným předpokladem úspěšnosti redukčního režimu je pravidelná kontrola váhy. Važte se za stejných podmínek, tj. nalačno, ve spodním prádle a ve stejnou dobu. Abyste měli přehled, jak jste úspěšní, zaznamenávejte si svou váhu do záznamového archu nebo grafu, v naší dětské ozdravovně toto vážení zaznamenáváme do grafu, který si každé dítě odváží sebou domů, aby mohlo pokračovat v započatém úsilí o zhubnutí.

Dalším významným pomocníkem při hubnutí je pravidelné zapisování jídelníčku. Pomocí záznamů dítě pochopí své jídelní chování a lépe bude odstraňovat nedostatky. Podrobnosti se dozví při vyplňování záznamů u nás.

Následky obezity pro další život Vašeho dítěte:

  1. nespokojenost s vlastním vzhledem
  2. riziko pro vznik závažných onemocnění v dospívajícím i dospělém věku např.:
  • ischemická choroba srdeční a infarkt
  • cévní mozková příhoda
  • diabetes melitus 2. stupně
  • zvýšený krevní tlak
  • zvýšená hladina cholesterolu
  • neplodnost
  • rakovina prsu, prostaty a tlustého střeva
  • artróza kyčelních, kolenních a hlezenních kloubů
  • kožní komplikace- ekzémy a mykózy, celulitida
  • deprese, bulimie a další a další!!!

A ještě na závěr pár rad a doporučení Vám, našim klientů na redukci i Vašim rodičům, kteří Vás ve Vašem úsilí podporují.

Jak začít hubnout?

Jíst 5 x denně. Poslední jídlo tj. večeře je 3 hodiny před spánkem. V jídelníčku převažují bílkoviny, které zasytí a udržují metabolismus při vyšším výkonu ( polotučný tvaroh, bílé jogurty, vejce, ryby, drůbež, sójové maso, tofu). Dochází k úbytku tuku a ne k úbytku svalové tkáně. Nejdůležitějším faktorem při snižování nadváhy je omezený příjem živočišných tuků, které minimálně ze dvou třetin nahrazujeme tuky rostlinnými.

Při ideálním hubnutí se má hubnout 1 kg týdně, tj. 3 kg za 1 turnus 21 dní. Při tomto programu snižování váhy nedochází ke zpětnému tzv. „jojo-efektu“. Redukční program je nastartován v naší ozdravovně, za předpokladu, že v něm náš dětský klient s podporou svých rodičů bude pokračovat i po vrácení se do domácího prostředí. Aby byl efekt hubnutí viditelný, měl by být pobyt dítěte s nadváhou minimálně 6 týdenní. Pokračování doma s rodiči bude jednodušší, pokud dítě i jeho rodiče jdou do redukce jeho váhy a změny životního stylu dobrovolně a s nadšením.

Pitný režim. Tekutiny by se měly přijímat rovnoměrně během celého dne. Voda s bublinkami (sycená voda oxidem uhličitým)není vhodná, protože má odvodňující účinky. Navíc oxid uhličitý je zdraví škodlivá látka. Denně by měl člověk přijmout 2 – 3 litry tekutin. Vhodnými nápoji při redukci nadváhy jsou čistá voda, bylinné čaje, zelený čaj,jemně perlivé minerálky s nízkým obsahem sodíku, vodou ředěné ovocné a zeleninové šťávy.

Každodenní vyvážený jídelníček:

  • minimálně 500 g zeleniny (co nejvíce druhů zeleniny formou salátů, oblohy )
  • přibližně 200 g ovoce, v zimě a na jaře nejlépe citrusové plody, které obsahují vysoké procento vitamínů
  • mléčné výrobky 300 – 500g
  • 100 – 300 g bílkovin, 50 % živočišné bílkoviny - vhodná je drůbež, králík, ryby, libové vepřové maso a 50 % rostlinné bílkoviny - brambory, luštěniny, obiloviny ( jáhly, pohanka, celozrnné těstoviny, amarantové těstoviny)
  • pečivo 1 – 2ks , přednost dáváme celozrnnému pečivu
  • 1 – 2 polévkové lžíce olivového oleje,ve formě zálivky do zeleninových salátů, či pokrmů

 

Potraviny s nízkým obsahem cukru:

Ovoce – avokádo, citrony, grepy, mandarinky, kiwi, třešně, jahody

Zelenina – brokolice, celer, kapusta, květák, zelí, papriky, okurka, salát, špenát

Nápoje – voda, bylinkové čaje, zeleninové šťávy

POZOR :

Pečivo – žádné pečivo nemá malý obsah cukru!!!

Mléčné výrobky – žádné mléčné výrobky nemají nízký obsah cukru!!!

Nesmíme zde zapomenout na vitamíny, minerály a stopové prvky.

Vitaminy, minerály a stopové prvky neobsahují žádnou energii, ale přesto v racionální výživě nesmí chybět. Kontrolují a regulují metabolické procesy. Jejich hlavním zdrojem jsou saláty, zelenina, ovoce, cereálie a luštěniny.

Ovšem základem zdravého snižování nadváhy je cílený pohyb ( cvičení, procházky), aby byl výdej energie za den vyšší, než denní příjem energie z potravin.

vzor_vyváženého_jídelníčku.doc